Svepark seminarium Fordonsflytt 16 oktober

2018-10-16

Stockholm Waterfront

Seminariet inleddes med att Sveparks vd Lena Karlsson gav en presentation av Näringsdepartementets förslag till förändring i lagstiftningen när det gäller bilmålvakter. Förändringar som diskuterades var: Begränsa antalet bilar en (1) person får äga, Skulder skall vara möjligt att se i handterminalen samt Pengar till kommuner för olika insatser.
Förslag till ny lag är ute på remiss och remisstiden går ut den 7 november 2018.

Fairdeal group tog vid och berättade om Flyttning av cyklar. Samt gav en uppdatering av praxis vid flyttning av fordon. Därefter var det dags för gruppövning. Frågor som grupperna diskuterade var bland annat vilka utmaningar som finns i respektive hemkommun. Hur används lagen (1982:129) samt förordning (1982:198) i hemkommunen och vilka olika policy och arbetsinstruktioner finns.

Efter lunchen var två representanter från Transportstyrelsen inbjudna att berätta om möjligheten till att ha fordonsrelaterade skulder i handterminalen samt svara på deltagarnas frågor och synpunkter.

Fika och därefter redovisades gruppövningen. Sammanfattningsvis hade diskussionerna varit givande och lett till utbyte av erfarenheter.

Avslutningsvis berättade Fairdeal Group om den nya utbildningen Fordonsflytt fördjupning som hålls den 13-14 november

Gävle Parkeringsservice inviger nytt garage – helt byggt i trä

2018-09-26

Garaget Briggen ligger på Wilhelmina Skoghs gata 6, vid Gävle strand

Dagen för invigningen den 26 september bjöd på växlande väder. Gävle parkeringsservice styrelseordförande Maud Lundh invigde garaget. Briggen invigdes likt ett fartyg – med ett dop. Dock var det ingen flaska som krossades utan botten på flaskan vreds runt och ut sköts ett fyrverkeri av konfetti.

Garageporten till det övre garaget öppnades och besökarna vandrade i gemensam trupp upp genom plan 2 och 3 för att samlas på plan 4. Dessa plan är för uthyrning. Bottenvåningen är avsedd för besöksparkering och har egen infart.

Trapphuset är ljust med stora fönster och ljust stengolv och har hiss. Garaget är byggt i limträ. Fasadens träribbor är brunmålade och med en orange gavel. Träribborna ger ett vackert ljusinsläpp och på insidan av garaget får det naturliga trämaterialet ta plats och synas ordentligt. När solens strålar försiktigt letar sig in och lyser upp byggnadens översta plan och blandar sig med doften av trä ger det garaget en trivsam karaktär.

Fakta:

Beställare och ägare: Gävle Parkeringsservice

Uppdragsgivare: Gavlefastigheter i Gävle kommun AB

Byggchef: Emma Björkenstam, Gavlefastigheter

Generalentreprenör: PEAB

Stomleverantör: Martinsons

Arkitekt: Ove Nilsson, Tyréns

Projektledare: Johan Ericsson, BYLERO

Antal bilplatser: 289

BTA: 10 000kvm

Byggtid: april 2017-augusti 2018

Typ av anläggning: Boende, verksamma och besökande

Gävle: över 100 000 invånare. Rejält bostadsbyggande.

Gävle Strand är en av Gävles nyaste stadsdelar.

Läs mer om Gävle Parkeringsservice och garaget Briggen

Besök hos Sveparks medlem Kungälvs kommun

2018-07-02

Måndag den 2 juli besökte jag och Ewa Rehnström från styrelsen Kungsälvs kommun. Vi tittade på två nya parkeringsanläggningar varav en är färdigbyggd som finns på bilden och en kommer att vara klar under året. Anläggningarna kommer att samutnyttjas med handel, boende och besöksparkering.

Anläggningarna ligger i anslutning till nya Resecentrum som inom kort kommer att ha ett nytt handelsområde och samtidigt ett stort inslag av nyproducerade bostäder.

Ann och Jimmy från Kungälv som var våra värdar informerade också om arbetet inför de seglartävlingarna som just nu går av stapeln på Marstrand. Marstrand tar den här veckan emot stora mängder besökare och massor med transporter och för att allt ska fungera krävs mycket stora förberedelser och informationsinsatser då parkeringssituationen inte tillåter några stora mängder bilar i Marstrand. Ann och Jimmy har gjort ett enormt arbete innan för att allt ska fungera för besökare och arrangörer. Olika informationsinsatser för att lämna bilen i Göteborg eller Kungälv och parkera där. Kontakt med Västtrafik om extrainsatta bussar i de närmaste skytteltrafik för att undvika kaos i trafiksituationen. Kommunen sätter också in mycket personal på plats i Marstrand för information och hänvisning. Parkeringsvakterna får helt andra uppgifter under de här dagarna. Vi hoppas verkligen att alla besökare respekterar regelverket kring parkering och har förståelse för att det måste följas så räddningstjänst och transporter som måste komma fram gör det. Det krävs mycket samarbete både lokalt men även med Trafikverket och kollektivtrafiken för att få allt att fungera.

Tyvärr så såg vi under besöket en del tråkiga parkeringsföreteelser. Det finns på många ställen avgiftsbelagd parkering som har lediga platser och trots det så var det parkering i anslutning till busshållplats och i terräng en bit upp på vägen. Precis sådant som kan orsaka svåra hinder och problem.

Stort tack till Ann och Jimmy för en trevlig, lärorik och intressant dag hos er i Kungälv. Svepark önskar er Lycka till under de dagar som tävlingarna pågår i Marstrand.

 

Lena  och Ewa

Svepark

 

TIPS !

Det finns ju en stor mängd kommuner som har sommarproblem med parkering när stora mängder besökare kommer till arrangemang. Hör gärna av er till Svepark om ni vill ha råd och tips om vad ni kan göra och vi kan hjälpa er att förmedla kontakter till de som har bra och kloka erfarenheter från sommarsituationer med mycket bilar.

Uppsala Parkering bygger nytt garage

2018-04-25

Första spadtaget 25 april 2018 kvarteret Dansmästaren

Uppsala Parkerings AB, Uppsalahem AB och NCC bygger gemensamt den nya stadsdelen Rosendal i Uppsala. I kvarteret Dansmästaren med infart från Dag Hammarskjölds väg, vid Soldathemsvägen, byggs ett garage med 470 parkeringsplatser och 133 nya studentbostäder. I bottenplanet kommer det byggas en livsmedelsbutik. Garaget och lägenheterna beräknas vara klara 2020.

Stefan Sandberg Vd Uppsalahem, Erik Pelling, kommunalråd (S), Lennart Johansson Vd Uppsala Parkerings AB
Uppsala Parkering
Nina Gustafsson Hassaine Uppsala Parkerings AB

Läs mer om Uppsala Parkerings AB

Som en del av Sveparks konferens ” Bilen först – för en stad där bilen tar mindre plats” kommer studiebesök anordnas den 21 maj för Sveparks medlemmar. Studiebesöket inleds med ca 30 min  på Uppsala konsert & kongress (UKK) därefter busstur till kvarteret Dansmästaren i det nya området Rosendal.

Seminarium: Att renovera parkeringsanläggningar

2018-04-17

Den 17 april 2018 anordnade Svepark ett seminarium. Föreläsningar blandades med deltagarnas frågor och diskussioner fördes om fördelarna med att renovera parkeringsanläggningar. Fredrik Söderholm, Stockholm Parkering, berättar om renovering och tillbyggnad av Råcksta P-hus. Sveparks samarbetspartners Tikkurila och Swefico berättade om vad man kan åstadkomma med målning och bättre belysning i en anläggning. Lena Karlsson, Sveparks vd, inledde seminariet och berättade om sina erfarenheter av renovering av parkeringsanläggningar samt de vanligaste synpunkterna från kunderna som parkerar i en anläggning.

Lena Karlssons erfarenhet är att kunden som parkerar i en parkeringsanläggning vill mötas av ett garage som är rent och snyggt samt ljust och trevligt. Garaget bör även ha bra gångentréer. Det ska vara enkelt att betala för sin parkering och kunden vill att det ska vara enkelt att hitta en ledig plats i garaget.

Stockholm Parkering renoverade infartsparkeringen i Råcksta, en om- och tillbyggnad som startade 2013. Då ett p-däck i gråtrist betong med 282 p-platser och ett otillgängligt övre plan. I april 2015 invigdes det nya garaget. Nu med totalt 720 parkeringsplatser fördelade på fem våningsplan. De två nedersta planen är besöks- och infartsparkering med plats för 270 bilar. Övriga 450 p-platser är förhyrda platser. I garaget finns 28 parkeringsplatser för el-bil samt en cykelparkering.

Om denna ombyggnation berättade Fredrik Söderholm, chef för byggnadsavdelningen, på Stockholm parkering.

Fredrik berättar att de arbetade efter konceptet: Trygghet, flexibilitet, kostnad- och energieffektivitet.

Garaget är byggt i öppna plan utan mörka hörn detta gör att man har full översyn över det plan man befinner sig på. Fasaden är i plåt med små hål som gör att man ser både ut och in genom väggarna. Trapphuset är försett med stora glaspartier för full insyn. Belysningen är på minst 200 LUX.  De plan där det är förhyrda platser är låsta. Allt för att öka tryggheten i garaget.

Flexibiliteten i garaget visar sig genom att infartsparkeringen lätt kan utökas genom att öppna upp ytterligare plan. Om efterfrågan på laddplatser ökar är detta förberett och enkelt att utöka efter behov. Ingen hyr en fast plats. De som hyr plats har dekal och står på valfri ledig plats på den låsta förhyrda delen av garaget. Även cykelplatser kan varieras efter behov.

Kostnads och energieffektivitet. Material valdes utefter dess tekniska livslängd. Belysningen är av typen LED och med sektionerad styrning för låg energiförbrukning. Man har även valt att ha våningsplan 1 och 2, besöks- och infartsparkeringen, öppna för att minska risken för klotter.

 

Esa Paldanius från Swefico berättade om vad ny belysning kan åstadkomma i en anläggning.

Några centrala åtgärder man bör tänka på där ”Ny energisnål belysning som ger en trygg och trivsam känsla” är en av flera komponenter när man ska renovera garage.

 

Bra belysningen är en viktig del till att kunden känner sig trygg i ett garage. Det är viktigt att belysningen ger ett ljus som är både jämt och bländfritt. Esa berättar om de produkter han tycker är bäst på marknaden just nu. BB lightpipe tillverkar belysning som både är tekniskt underhållsfri och tål hårda slag. Belysningen sätts oftast i långa rader och kan kombineras med ett park-assist-system som gör det enkelt för kunden att se var det finns lediga p-platser i garaget.

Swefico berättar mer utförligt om detta på sin hemsida .Där finns även video som visar hur monteringen går till.

 

Lennart Björklund och Pierre Ganerud från Tikkurila. Experter på färg till väggar, tak och golv. Inleder sin föreläsning med att dela med sig av några relativt enkla och prisvärda tips som kan skapa en fin effekt i ett garage. Ett exempel är att måla betongpelarna i garaget i en schattering, en mörkare färg som går mot ljusare – eller tvärt om. En teknik som kostar ett fåtal kronor extra per pelare men ger en märkbar visuell effekt. Ett annat tips var när det kommer till heraklit, ett ljuddämpande material som finns i äldre garage. Lennart Björklunds erfarenhet är att ta bort det. Anledningen till detta är att heraklit suger åt sig färg – mycket färg.

Färg ska försköna och det ska skydda. Det är viktigt att det blir ett välgjort underarbete innan den nya färgen läggs på. Rätt färg på rätt underlag. Det finns en hel del att tänka på.

 

Pierre Ganerud förklarade vad ett bra garagegolv består av. Underst Betong, därefter en primer som förseglar betongytan och skapar en vidhäftning mellan betongen och beläggningen. Nästa steg är färg eller beläggning. Detta gör ytan mer slittålig. Slutligen ett ytskikt som oftast består av en täckfärg.

Läs mer om Tikkurila på deras hemsida. Där berättar de bland annat om hur de ser på företagsansvar och hållbarhetsarbete.

Diskussioner fördes. Frågor från deltagare blev besvarade och nya kontakter knöts. Inspirerande och lärorikt. Det är lätt att se att färg och belysning gör, var för sig, en stor skillnad i ett gammalt garage men tillsammans blir de extra effektfullt. Något som både Swefico och Tikkurila höll med om.

Passa på att träffa Tikkurila och Swefico när de medverkar som utställare på Sveparks årliga konferens 21-23 maj i Uppsala. Även Stockholm Parkering deltar vid konferensen. De kommer bland annat vara delaktiga i seminariet den 22 maj som tar upp ”Olika affärsmodeller för laddning av elbilar”.

 

Parkeringsvakten 60 år

2018-11-16

Seminarium för Sveriges parkeringsvakter den 16 november på Arlanda

Högsta betyg för Swedavias miljöcertifierade långtidsparkering P1

2017-10-26

 

Den 26 oktober 2017 invigdes Swedavias miljöcertifierade långtidsparkering P1. Parkeringen som består av 1565 asfalterade parkeringsplatser är belägen söder om Arlanda och i direkt anslutning till E4an. Kommer man söder ifrån kör man av vid avfart 180 (Sigtuna) svänger av och håller höger efter avfarten, följer skyltningen och svänger ner mot parkeringen. Om man kommer E4an norr ifrån kör man förbi Arlanda avfarterna och svänger av vid avfart 179 mot Rosersberg, runt i rondellen och sedan mot Sundsvall och kör av vid avfart 180 (Sigtuna).

Parkeringen är belägen i Sigtuna kommun den drivs av Swedavia på mark som ägs av Arlandastad Holding AB. Infarten till parkeringen är lätt att hitta. Här möts bilisten av ett användarvänligt betalsystem med dubbla in- och utfarter med bommar. Rakt fram finns servicebyggnaden där anknytningsbussarna hämtar och lämnar. Bussarna som drivs av förnybart drivmedel har egna körfält vid in och utfarterna. Parkeringen är kameraövervakad och och upplyst med energieffektiva LED-lampor.

Inne på parkeringsområdet finns informationstavlor som visar var de lediga parkeringsplatserna finns. Inom nära framtid kommer varje p-platsrad utrustas med digitalt räkneverk som kommer visar hur många lediga platser det finns på varje rad, allt för att minimera söktrafiken och på så vis främja miljön.

Det finns 32 platser för elbilar och laddhybrid samt förberett för lika många till för att tas i bruk när efterfrågan på elbilsplatser ökar.

Servicebyggnaden med sin välkomnande vänthall har WC med skötbord, varu- och kaffeautomat samt realtidsinformation om busstransfer. Här finns även WiFi, flyginformation och det kommer även finnas möjlighet till incheckning.

Parkeringen är certifierad enligt den internationella hållbarhetsstandarden CEEQUAL- ett program som bedömer och poängsätter hur ett anläggningsprojekt hanterar hållbarhetsfrågor från den inledande idén till färdigställd anläggning.

Exempel på hållbarhetsarbete som har bedrivits under arbetet med bygget av parkeringsanläggningen är att: jord-, sand- och grusmassor som använts under arbetets gång har hämtats från platsen eller i direkt närområdet detta för att minimera utsläpp från tunga transporter. De fordon som använts under bygget och även de fordon som skall sköta den dagliga driften drivs av förnybara drivmedel. För att undvika föroreningar och skydda miljön finns det en 560 kubikmeter stor fördröjningsmaskin och en oljeavskiljare där dagvattnet från parkeringen passerar igenom innan det återgår i kretsloppet.

Alkoholfritt, ekologiskt bubbel i glasen.

Martin Pyykkö Swedavia, sitter i Sveparks styrelse. Här tillsammans med sina kollegor på Swedavia.

Invigningstal hölls av Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör Stockholm Arlanda Airport, Olov Holst, kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna kommun samt Dieter Sand, vd Arlandastad Holding AB. Samtliga berömde samarbetet under arbetets gång.

Dieter Sand, vd Arlandastad Holding AB.

Katarina Wärmark, WSP Sverige AB, på plats under invigningen var även Chris Broadbent, vd CEEQUAL, för att dela ut certifikat. Swedavias långtidsparkering P1 fick betyg Excellent – vilket är den högsta certifieringsnivån.

Mer information om CEEQUAL certifikat

Mer information om Swedavias långtidsparkering P1